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542, Aéronautique

Ciel unique : un traité entre 6 pays crée le Fabec

1 Commentaire 07 décembre 2010

C’est un évènement. On sait que depuis 2004 l’Union européenne veut doter le continent d’un « Ciel unique », de façon à gérer en commun et optimiser les routes aériennes au dessus de l’Europe, une des régions du monde les plus survolées. En 2009 de nouvelles décisions ont été prises afin de mettre en place des « Blocs d’espaces aériens fonctionnels » (en anglais FABs) qui devront être opérationnels d’ici 2012.

Le territoire du FABEC

Une étape importante a été franchie le 2 décembre dernier avec la signature du traité  qui crée un FAB « Europe Central » appelé FABEC entre 6 Etats: la Suisse, l’Allemagne, les Pays-Bas, la Belgique, le Luxembourg et la France.Les civils et les militaires y sont ensemble.

Vous pourrez voir dans le dossier de presse ici les détails de cette création, ainsi que sur le site officiel du FABEC ou sur FABEC  TV (vidéos) . Et, pour tout savoir sur le « Ciel unique européen », c’est ici que ça se passe…. C’est une affaire compliquée car il s’agit aussi de gérer les contrôleurs aériens…

EV


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Auteur

Eric Veillon

Eric Veillon - qui a écrit 1866 Articles sur Roissy Mail.

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1 commentaire

  1. P. Albertini/L7N dit :

    Communiqué de l’IATA à la suite de cet évènement, du 3 décembre

    Two Steps Forward and One Step Back on SES
    Geneva – The International Air Transport Association (IATA) praised the European Commission for pushing forward Europe’s long-delayed Single European Sky (SES) with two important achievements this week: (1) the signing of the treaty establishing the functional airspace block (FAB) for Belgium, France, Germany, Luxembourg, the Netherlands and Switzerland (known as FAB Europe-Central or FABEC), and (2) the introduction of pan-European performance targets. At the same time, IATA severely criticized governments for setting the cost efficiency performance target at a watered-down 3.5% annual improvement for 2012-14.
    “Taking two steps forward and one step back is not going to deliver the SES. We need much tougher cost reduction targets driven by political leaders with a vision for building a more competitive Europe,” said Giovanni Bisignani, IATA’s Director General and CEO.
    Two Steps Forward
    “The SES achieved two major milestones this week. For the first time governments accepted performance targets to drive efficiencies in Europe’s air traffic management (ATM) system. This ends the concept of ‘we spend and airlines pay’ as the modus operandi for Europe’s 34 air navigation service providers (ANSPs). The second is the signing of a treaty to formalize FABEC. This will be Europe’s third FAB and the handle the largest traffic volume of the nine planned European FABs. Both milestones move us closer to fulfilling the decades-old dream of the SES,” said Bisignani.
    SES has five main targets to achieve by 2020: a 50% reduction in the cost of European ATM, a three-fold increase in airspace capacity, an improvement in the safety record by a factor of 10, a reduction in average delays to an average of 30 seconds, and a 10% reduction in the effects of aviation on the environment.
    One Step Back
    A meeting of the Single Sky Committee on Friday concluded an agreement giving an annual 3.5% cost reduction target for the 2012-14 period to European ANSPs. This is watered down from the 4.5% cost reduction target recommended earlier this year by Europe’s independent Performance Review Board (PRB).
    “The watered-down 3.5% target is a major disappointment. It is not a serious challenge to ANSPs to reduce costs. Instead it is a license for them to continue with business as usual over the next three years. Targets need to drive change, not support the status quo. Given the PRB’s assumption of 2.7% traffic growth and inflation of 1.9% over the 2012-14 period, ANSPs can meet the 3.5% cost reduction target simply by containing their costs. To drive real change and achieve the full SES by 2020, we will need much tougher targets from 2015,” said Bisignani.
    Political Leadership Needed
    An average flight in Europe faces ATM costs of EUR 771 compared to EUR 440 in the US. The SES is meant to improve Europe’s competitiveness by closing this gap with a goal of a 50% reduction in European ATM costs by 2020.
    “ATM in Europe is an uncompetitive mess. Introducing performance targets or re-grouping the administration of ANSPs will not deliver meaningful results without challenging targets. SES will be successful when I see SES’s long-promised EUR 5 billion cost savings. Until then, Europe has a EUR 5 billion competitive disadvantage that is felt by everybody who travels or ships on the continent. That is why we need political leaders to step in and drive the process with a vision to restore Europe’s competitiveness,” said Bisignani.
    - IATA -


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